Hva er CrossFit

CrossFit organisasjonen er de eneste som har en skikkelig definisjon på begrepet “fitness”. Hva er fitness og kan det måles?

“Increased work capacity over broad time and modal domains”.

Økt arbeidskapasitet over et bredt spekter av tids og arbeidsmoduser nås mest effektivt gjennom “konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet” – det er CrossFit med én setning. Men for folk som ikke kjenner til CrossFit sier kanskje ikke den setningen så mye.

CrossFit utvikler funksjonell fitness som er designet for å være bred, generell og inkluderende. Vår spesialitet er at vi ikke spesialiserer men trener allsidig og utfordrende. Kamp, overlevelse, mange sporter og livet belønner denne form for fitness, og straffer ofte spesialistene. 

Ved å kombinere kondisjon, gymnastikk, olympiske løft og styrkeløft med kroppsvektøvelser utformes ulike økter, med konstant og uendelig variasjon. Målet er høy intensitet. En typisk CrossFit økt – eller WOD (workout of th day) er gjerne en fastsatt mengde arbeid på kortest mulig tid – eller en fast tid hvor man skal gjøre mest mulig arbeid. Man konkurrer med deg selv, mot klokken, eller andre.

Nina tar frontsquats
Frontknebøy er knebøy med stanga støttet framme på skuldrene – en av styrkeøvelsene vi bruker

I motsetning til mange andre treningsformer, hvor isolerte øvelser er en stor del av treningen er CrossFit en rak motsetning. Alle øvelser er fullkroppsbevegelser med fullt bevegelsesutslag og uten bruk av maskiner. ”Don’t use a machine, become one” er et uttrykk innenfor CrossFit.

Vi skiller mellom tre hovedgrupper av øvelser. Monostrukturelle, gymnastiske og øvelser med vekter.

Monostrukturelle øveler er de typiske kondisøvelsene. En bevegelse man gjentar i det uenderlige, slik som løping, sykling, svømming og roing.

www.crossfitcorragio.com
www.crossfitcorragio.com

Gymnastiske øvelser inneholder alt av øvelser med kun kroppen vår som vekt – som ikke går under begrepet monostrukturelle øvelser. Pullups, pushups, situps, hoppe på boks, gå på hender og øvelser i ringer og stenger.

Frontsquat
Frontsquat


For styrke og eksplosivitet bruker vi støt og rykk fra olympisk løfting samt knebøy, markløft og press i forskjellige varianter. Variasjon er veien til Rom.

Hopp, pull-ups, dips, håndstående armhevninger, muscle-ups og armhevning for kroppsbeherskelse og relativ styrke. 

CrossFit er hovedsystemet for styrke og kondisjon for mange politiavdelinger, militære avdelinger, kampsportutøvere, og hundretals profesjonelle og eliteutøvere innen forskjellige sporter i hele verden. Samtidig passer det like godt for vanlige yrkesaktive, studenter og pensjonister. 

CrossFit er laget for å benyttes av alle, uansett alder, kjønn eller yrke. Vi skalerer vekt og intensitet, vi forandrer ikke programet. Behovet for olymiske utøverer og våre besteforeldre skilles av nivå, ikke type.

Men, det aller beste med CrossFit er ikke hvor bra det er, hvor tungt det er eller hvor stilig det høres ut – det beste er folkene man trener med. CrossFit er kjent for å være veldig inkluderende. Å trene på en CrossFit “box” som sentrene kalles, kan ikke sammenlignes med å trene på et vanlig senter. Folkene på boksen kalles ofte for “den andre familien” av mange – fordi det er så godt samhold.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *